ارز دیجیتال چیست؟ و ویژگی های ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ ،امروزه افراد مختلفی به سراغ بازار های مالی برای سرمایه گذاری می روند. یکی از این بازار ها، بازار ارز های دیجیتال می باشد. متاسفانه بیشتر افراد با این بازار آشنا نیستند و این موضوع سبب می شود تا کمی از دنیایی تکنولوژی عقب بمانند. ارزدیجیتال یا Cryptocurrency را میتوان گونه جدیدی از پول دانست که تحت شبکه بلاک چین توسعه پیدا کردهاند.به عبارتی  ارز دیجیتال شکلی منحصر به فرد از پول دیجیتال می باشد که بر اساس علم رمزگذاری به وجود آمده است.

این واژه انگلیسی رمز ارز از دو عبارت Crypto‌ به‌معنای رمز و Currency به‌معنای ارز تشکیل‌شده‌است.همچنین می توان اینگونه بیان کرد : کریپتوکارنسی‌ها در‌حقیقت نوعی پول اینترنتی هستند که با استفاده از تکنولوژی کریپتوگرافی (رمزنگاری) رمزگذاری می‌شوند و تمام ویژگی‌های پول‌های رایج را بجز ماهیت فیزیکی دارا هستند. می‌توان آنها را با ارزهای دیگر مبادله کرد، با آنها تراکنش‌های مالی انجام داد، و برای خرید کالا و خدمات از آنها استفاده کرد.ارزهای دیجیتال بر روی تکنولوژی دفتر کل توزیع شده ایجاد شده اند ،که تکنولوژی بلاکچین یکی از محصولات این فناوری محسوب می شود.اکثر ارزهای دیجیتال از شبکه بلاکچین استفاده می کنند.که استفاده از بلاکچین باعث شده است این ارزهای دیجیتال ویژگی هایی مثل:غیرمتمرکز بودن،شفافیت و غیرقابل تغییر بودن داشته باشند.

 احتمالا شما که در حال مطالعه این مقاله هستید، درباره ارز های دیجیتال اطلاعاتی ندارید و قصد دارید تا در این باره مقداری اطلاعات بدست آورید. در این مقاله ما قصد داریم تا به صورت کامل درباره ارز های دیجیتال با شما گفتگو کنیم. به صورت کلی می توان گفت که ارز دیجیتال به مجموعه پول های دیجیتال می گویند که تنها در بستر اینترنت خرید و فروش می شوند. البته لازم به ذکر است که شما می توانید ارز های دیجیتال را از فضای حقیقی هم تهیه کنید اما همانند پول دیگر رد و بدل نمی شود و تنها مجدد در همان بستر اینترنت مورد معامله قرار می گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا به صورت کامل با ارز های دیجیتال آشنا شوید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست

معرفی ارز دیجیتال و خصوصیات آن

ارز رمز پایه نوعی پرداخت است که می تواند به صورت آنلاین با کالاها و خدمات مبادله شود . بسیاری از شرکت ها ارزهای خاص خود را صادر کرده اند که اغلب به آنها توکن می گویند و این توکن ها را می توان به طور خاص برای کالا یا خدماتی که شرکت ارائه می دهد ، معامله کرد .

ارزهای رمز پایه با استفاده از فناوری به نام بلاکچین کار می کنند . بلاکچین یک فناوری غیر متمرکز است که معاملات را مدیریت و ثبت می کند . بخشی از جذابیت این فناوری امنیت آن است .

 

طبق بررسی های سایت CoinMarketCap که یکی از وب سایت های محبوب رمز ارزها می باشد ، بیش از 6700 ارز رمز پایه مختلف به صورت عمومی خرید و فروش می شود . ارزهای رمز پایه همچنان در حال تکثیر هستند و از طریق پیشنهادات اولیه سکه یا ICO

 پول جمع می کنند . طبق اطلاعات CoinMarketCap ، ارزش کل ارزهای رمزنگاری شده در 18 فوریه 2021 بیش از 1.6 تریلیون دلار بود و ارزش کل بیت کوین ، محبوب ترین ارز دیجیتال ، در حدود 969.6 میلیارد دلار اعلام شد .

به طور خلاصه می توان گفت ارز رمز نگاری شده یک ارز دیجیتال یا مجازی است .ارزهای رمز پایه شبکه های غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین هستند . یک ویژگی مشخص ارزهای رمز پایه این است که به طور کلی توسط هیچ مرکزی صادر نمی شود و این باعث می شود آن ها از لحاظ تئوری در برابر مداخلات یا دستکاری های دولت مصون باشند .

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلاکچین و فناوری های مرتبط باعث اختلال در بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوقی خواهد شد . ارزهای رمزنگاری شده به دلایلی از جمله استفاده آنها برای فعالیت های غیر قانونی ، نوسان نرخ ارز و آسیب پذیری زیر ساخت های زیربنایی با انتقاد روبرو می شوند . با این حال ، آنها همچنین به دلیل قابلیت حمل ، تقسیم پذیری ، مقاومت در برابر تورم و شفافیت مورد ستایش قرار گرفته اند .

ارزهای رمز نگاری شده سیستمی هستند که امکان پرداخت آنلاین را فراهم می کنند . مفهوم رمز نگاری به الگوریتم های رمزگذاری مختلف و تکنیک های رمزنگاری اشاره دارد .

بسیاری از سایت ها برای اشاره به ارزهای رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency) از نام‌های زیر نیز استفاده می‌کنند:

  • ارز رمزپایه
  • کریپتوکارنسی‌
  • ارز دیجیتال
  • رمزارز
  • ارز رمزی

اما در واقع ارزهای دیجیتال دسته گسترده‌ای از ارزها هستند و ارزهای رمزنگاری شده به عنوان زیردسته این ارزها محسوب می‌شوند.قابل ذکر است کریپتوکارنسی‌ خود دارای دو دسته توکن (Token) و کوین (Coin) است، اساسی‌ترین تفاوت این دو این است که توکن‌ها دارای بلاک‌چین اختصاصی نیستند و بر پایه یک بلاک‌چین دیگر همانند اتریوم (Ethereum) ایجاد می‌شوند، اما کوین‌ها بلاک‌چین اختصاصی خود را دارند. با این حال برخی از افراد هستند که این دو مفهوم را برای ارزهای مختلف بکار می‌برند.همانطور که گفتیم ارز دیجیتال نیز نوعی پول به حساب می آید اما نه در فضای حقیقی بلکه در بستر اینترنت و به صورت دیجیتال. ارز های دیجیتال بر روی فناوری دفتر کل توزیع شده ایجاد شده اند و می توان گفت که یکی از مهم ترین محصوالات آن تکنولوژی بلاکچین می باشد. شما می توانید ارز های دیجیتال را به صورت مستقیم و بدون دخالت هر واسطه ای خریداری کنید. برای خرید و فروش ارز های دیجیتال تنها نیاز به استفاده از یک صرافی دارید. برای تهیه ارز های دیجیتال دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک ها نمی باشد و همانطور که گفته شد می توانید به راحتی از صرافی های دیجیتال رمز ارز های دلخواه خودتان را تهیه کنید.

تقریبا می توان گفت که ارز های دیجیتال همانند دلار و ریال با سازکار های مختلفی ایجاد می شود. به عنوان مثال هر ارز دیجیتال در ابتدا که تولید می شوند به عنوان یک عرضه اولیه توسط برخی از سرمایه گذاران خریداری می شوند و مقداری دیگر نیز برای استخراج باقی می ماند.

تقریبا در سال 2009 بود که ” بیت کوین ” به عنوان اولین رمز ارز جهان وارد بازار شد. پس از آن رمز ارز های بسیار زیادی وارد بازار شدند اما هیچ کدام نتوانستند به اندازه ارز دیجیتال بیت کوین محبوب شوند. احتمالا تا به حال نام ارز دیجیتال بیت کوین را شنیده باشید. بیت کوین هم اکنون به عنوان پادشاه ارز های دیجیتال شناخته می شود. در حال حاضر در بین تمامی ارز های دیجیتال، بیت کوین از قیمت و ارزش بیشتری برخوردار می باشد.

پس از بیت کوین رمز ارز های دیگری وارد بازار شدند و همین امر باعث شد تا افرادی زیادی به دنیایی رمز ارز ها روی بیاورند. هم اکنون تقریبا تعداد ارز های دیجیتال به بیش از 5000 واحد رسیده است. همانطور که گفتیم اولین رمز ارز جهان بیت کوین است. به همین دلیل به دیگر رمز ارز ها آلت کوین می گویند.ارزهای دیجیتال در پاسخ به دو مشکل “اعتماد به شخص سوم “و ” دوباره خرج کردن ” به وجود آمد.بیت کوین به عنوان اول ارز دیجیتال به وجود آمده توانست این مشکل را حل کند.زیرا دیگر نیازی به افراد،گروه ها و یا سازمان و اداره خاصی برای منتقل کردن یا دخیره کردن پول و دارایی نیست.


می پسندم نمی پسندم